Hik-Connect skytjeneste

Hik-Connect er Hikvisions skytjeneste, som muliggjør Internett-tilkobling av Hikvision-enheter (opptakere, IP-kameraer, porttelefoner etc) uten komplisert router-konfigurasjon. 

Hik-Connect app 

Hik-Connect er også en app som kan brukes på mobiltelefon og nettbrett. Den brukes for å få tilgang til Hikvision-enheter, samt motta varslinger. Den kan også brukes for å aktivere alarmer og motta oppringinger fra porttelefoner. 

Koble enheter til Internett

Det er flere måter å koble enheter til Internett. Hvis enheten er riktig satt opp kan dette gjøres ved å skanne en QR-kode med mobilen. Vi viser her steg-for-sted hvordan dette gjøres med tjenesten Hik Connect.

Merk at at Hik-Connect er en tjeneste i utvikling, og som ikke er på endel eldre modeller. Metoden og funksjoner kan variere noe mellom modeller og versjoner.

Last ned appen og opprett bruker:

  1. Last ned appen Hik-Connect i Hikvision App store: https://appstore.hikvision.com/
  1. Åpne appen og opprett en bruker. Bruk gjerne mobilnummeret eller eposten din.
  2. Du vil få en sms/epost med et verifiseringspassord. Legg inn dette i appen for å gå videre.
  3. Du blir bedt om å opprette et passord. (Dette passordet er kun for tjenesten Hik-Connect, or har ingenting med passordet til utstyret å gjøre).

Ved problemer med oppsett og mottak av alarmer se her:  https://appstore.hikvision.com/static/help/index.html

Registrering av utstyret med QR-kode:

  1. I appen trykker du “+” øverst i høyre hjørne. Velg “scanne QR-kode”.
  2. Skann QR-koden på etiketten til utstyret. 
  3. Legg inn verfisiseringkode hvis den ber om det. 

Registrering via skjermbilde i en opptaker

  1. I opptakere kan en også gå inn i Meny – Konfigurasjon – Nettverk – Plattformtilgang
  2. Hvis status er oppgitt til “tilkoblet” kan du skanne QR-koden på skjermen. Du har nå tilgang til kameraene.
  3. Hvis status ikke er “tilkoblet” må denne bli satt opp manuelt. Se beskrivelse her:

Merk: På noen kameraer står valget mellom tjenesten Ehome og Guarding Vision i stedet for Hik-Connect. Velg i så fall Guarding Vision. Ellers er alt likt.

Hvis Hik-Connect ikke er aktivert må dette gjøres i opptakeren:
  1. Gå til Meny – Konfigurasjon – Nettverk – Plattformtilgang
  2. Marker for “Aktiver”. En kommer så inn i et nytt vindu “service terms”
  3. Opprett verifikasjonskode. Må være minst 6 tegn.
  4.  Marker så for “The Hik-Connect service will require internet access….”
  5. Trykk OK
  6. Sjekk at Status blir “Tilkoblet”
    1. Hvis status er “Frakoblet”, gå til fanen “Meny – Konfigurasjon – Nettverk – Generelt”. Deaktiver “Aktiver Motta DNS-serveradresse automatisk”. Sett Foretrukket DNS-server til “8.8.8.8” og alternativ DNS-server til “8.8.4.4.”. Trykk Bruk.
    2. Sjekk igjen under Plattformtilgang at Status endres til “Tilkoblet”. Hvis den ikke er tilkoblet gjør du følgende:
      1. Sjekk Internett-tilgangen til opptakeren.
      2. Slå av og på opptakeren. Sjekk igjen.

Deling av tilgang til kameraene

Ved bruk av Hik-Connect må en bruker være hovedbruker, og ingen andre kan koble seg til enheten på samme måte som hovedbruker. Dersom andre skal ha tilgang må de enten bruke samme Hik-Connect brukernavn og passord, eller opprette egen bruker, og så må hovedbruker dele sin tilgang til andre brukere.

Dette gjøres slik:

  1. Trykk på “Mer” nederst på høyre side
  2. Trykk på “Administrer delingsinnstillinger”
  3. Trykk på “Del enhet” nederst på skjermen.
  4. Det er flere måter å dele tilgangen på; Via QR-kode eller telefonnummer/epost til mottakeren. Husk 47 foran telefonnummeret.
  5. Velg så enheten du vil dele. 
  6. Velg “alle rettigheter” eller spesifiser direktevisning, fjernavspilling og alarm.
  7. Nå vil den andre brukeren få beskjed i sin Hik-Connect-app om at han har fått tilgang til de kameraene du ønsket å dele.
  8. For å koble seg til må mottakeren skrive inn verfisieringskoden som utstyret har. Dette er en ekstra sikkerhet.

Hovedbrukeren kan da i ettertid endre eller frata denne brukeren tilgangen i sin egen app.

Tilgang fra PC/Mac

For tilgang fra PC anbefaler vi at en bruker programmet IVMS-4200. Dette kan lastes ned fra hjemmesiden til Hikvision (support/download/software).

Når dette er installert på PCen logger en inn i Hik-Connect-brukerkontoen en har opprettet. Dette står øverst til høyre (“Not logged in”). Når en logger seg på får en tilgang til alle enhetene som er tilkoblet denne Hik-Connect-kontoen.

Tilgang via nettleser er begrenset og betinger at port forwarding er satt opp i routeren.

Oversikt over din Hik-Connect konto

I nettsiden hik-connect.com kan en logge seg inn og få oversikt over enhetene som er tilknyttet kontoen sin.

 

Mer informasjon

Se egen Hik-Connect manual eller videoer for mer info: https://www.hikvision.com/en/Support/Videos-/Operation/Hik-Connect

Feilsøking

Hik-Connect feilsøking

Merk: Dette er generelt. Menyer og visninger varierer noe fra versjon til versjon, samt kan være forskjellig i Android og IOS.